dinsdag 17 juli 2007

Gratis groen


Alle prachtige bloemen en planten die je hier ziet, heb ik letterlijk gevonden nadat andere mensen ze gedumpt hadden. Ik woon in zo'n typisch Amsterdams blok met binnentuinen, maar met dat verschil dat het geen gesloten vierkant is, maar slechts de helft daarvan. De achterkant van m'n tuin wordt afgesloten met een een hek (met sinds een jaar of drie een poort, zodat ik achterom naar huis kan). Daarachter ligt een wandelpad dat toegang geeft tot de sporthal, ertussenin een vrij breed plantsoen. Dat plantsoen is natuurlijk heerlijk voor m'n katten, want het is dichtbegroeid met bomen en struiken. Zo af en toe moet ik dan ook naar ze op zoek in de bosjes. Tijdens zo'n zoektocht zag ik iets liggen tussen de struiken. Een lange groene staak met nog wat blad eraan, maar ook een kluit. Ik keek nog eens goed en zag dat het een roos moest zijn. Ik vond dat ik het een kans moest geven en heb hem meteen in m'n eigen tuin een plekje gegeven. Dit is nu het tweede jaar en zoals je ziet doet m'n gele roos het erg goed.
M'n floxen komen gewoon bij het vuil van de Praxis vandaan. M'n vriendje had ze gevonden toen hij er toevallig langsfietste. Floxen gaan dood in oktober, maar groeien de volgende lente gewoon weer terug. Het was september en ze werden al een beetje bruin, en waren dus onverkoopbaar geworden. Leuke verrassing toen ik uit m'n werk kwam en er drie potten achterin m'n tuin stonden. Toen ze het volgende jaar weer uit gingen lopen heb ik ze samen in een grote pot gezet.


Ook de plaatselijke bloemenwinkel is af en toe een 'bezoekje' waard. Een week of twee geleden stonden er van elk van deze twee of drie trays tussen de vuilniszakken. Er hadden denk ik al meer mensen van geprofiteerd, want ze waren niet allemaal meer helemaal vol. Ik dacht leuk ik neem ook een paar plantjes mee, maar gek als hij is pakte m'n vriend meteen een van de volste trays, en nam ik maar de andere. Het groene plantje lijkt me een buitenplant, ik heb ze nu in elk geval in bakken in de tuin staan, envan die rode bloemen heb ik een hele rij naast elkaar in m'n voorraam gezet. Staat best sjiek!

Geen opmerkingen: