zaterdag 10 januari 2009

Haken met stofrepen

Wie kent ze niet, die grofgeweven kleurige vloerkleedjes van stofrepen. In de jaren '60/'70 had iedereen er wel een in huis en ze zijn waarschijnlijk nog wel te koop bij de Xenos. Het idee dateert natuurlijk van jaren, misschien wel eeuwen daarvoor. Kwa hergebruik kunnen we nog heel wat leren van de tijden waarin goedkope massaproductie nog niet bestond en mensen hun spullen gewoon een leven lang hielden en gebruikten tot het materiaal letterlijk tot stof verging.

Een tijd geleden zag ik het idee van de stofrepen opduiken in gehaakte tassen. Tja, als je er mee kunt weven, waarom dan niet breien of haken? En waarom alleen maar kleden? Maar ik kwam erachter dat de toepassing in gehaakte kleedjes ook al vrij lang bestaat. Ik vond ook nog een patroon van een gehaakte kerstkrans (voorbeeld was gemaakt van een groene dekbedhoes). Mijn interesse was gewekt hoewel dat hele groffe werk me niet echt aantrekt. Vervolgens zag ik op Etsy iemand die van in stroken geknipte T-shirts een sjaal had gehaakt. Moderne T-shirtstof is heel fijn en zacht en het leek me wel wat om dat uit te proberen. Bovendien had ik stapels op straat gevonden T-shirtjes die ik toch nooit allemaal zou gaan dragen. Omdat de stof gebreid is kan je er iets smallere stroken van knippen (ca 1-1,5 cm) dan van geweven stof en is een haaknaald 5-6 voldoende. Voor lakens wordt minimaal 2,5-3 cm en haaknaald 8 aangeraden. Ook door de rekbaarheid vind ik de T-shirtrepen fijner om te verwerken.



Ik hou ervan om ongewone toepassingen voor ongebruikelijke materialen te verzinnen. Voor grotere projecten zoals een tas of een kleed heb je heel veel T-shirts nodig. Omdat ik met mijn eerste verknipte shirtjes meteen aan de slag wilde besloot ik iets kleins te proberen en maakte een aantal portemonneetjes en (make-up) etuitjes. Na een tijdje had ik wel heel veel wit en kwam tot het haken van deze muts.

Om te dragen is deze kleur uiteindelijk misschien niet zo'n succes, maar technisch vind ik het ontwerp wel heel geslaagd.



Daarna was ik er meteen van overtuigd dat dit materiaal prima geschikt is voor allerlei kleinere accessoires en heb ook nog deze armband en hoofdband gemaakt. Dat het publiek het ook leuk vindt bewijst wel dat dit polsbandje van simpele stokjes met een oude jassluiting al verkocht is op een van mijn decembermarkten. Hoewel ik een grote tas in de maak heb vind ik dit een heerlijk materiaal voor bijna echt alles wat ik ook met gewone garens haak!

Wat dacht je van deze pannenlappen bijvoorbeeld. Heel simpel met vasten in het rond gehaakt (zes meerderingen per toer) en afgewerkt met een randje halve vasten in de achterlus van de laatste toer.

Tot slot de techniek:
Er zijn twee soorten T-shirts, die in het rond zijn gebreid, zonder zijnaden en gewoon van een voor en achterpand genaaide. Eerst de laatste. Knip alle naden en zomen uit het shirt. Leg het voor- of achterpand plat op tafel en knip de onderkant recht af indien het enigszin rondaflloopt. Begin onderaan en knip op ca 2 cm tot ca 1,5 cm voor het einde. Begin nu aan de andere kant en doe hetzelfde. Door steeds niet tot aan het einde te knippen krijg je dus een aaneengesloten 'draad'. Ook de mouwen kan je op deze manier bewerken, je krijgt alleen iets meer keerpunten omdat het kleinere stofdelen zijn. Die keerpunten kom je tegen in je werk als een soort flapjes, maar als je handig bent kan je ze naar de achterkant van het werk duwen. Maar als er eens een aan de voorkant blijft zitten is dat ook niet zo erg.

Voor een rondgebreid shirt knip je eerst het bovengedeelte met de mouwen recht af. Knip ook de onderzoom af. Nu kun je het hele onderdeel in een spiraal tot een lange reep knippen. Als je ook het bovengedeelte wilt gebruiken volg dan de methode zoals hierboven. Ik gebruik alleen de draad van het ondergedeelte nooit samen met de rest, omdat het er door de afwezigheid van de keerflapjes toch net iets anders uit kan zien.

Wil je toch met gewone stof, bijvoorbeeld lakens, kussenslopen of dekbedhoezen aan de slag, kan je methode 1 gebruiken. Sommige mensen laten de naden zitten en gebruiken de spiraalmethode voor dekbedhoezen en kussenslopen, maar dat vind ik zelf minder betrouwbaar. Hoe je dat doet moet je uiteindelijk zelf weten!

Een laatste idee: het zogenaamde 'plarn' of 'plastic yarn', heel populair in Amerika, is op hetzelfde principe gestoeld. Die plastic knispertasjes die hier je op de markt en in kleinere winkels krijgt om je boodschappen in te doen, krijg je in Amerika in elke supermarkt ongevraagd en in allerlei kleuren. Het is daar totaal niet gebruikelijk om je eigen boodschappentas mee te nemen. Hoewel de protesten toenemen en sommige mensen de tasjes weigeren, zijn anderen ertoe overgegaan deze op de manier van stofstroken te verknippen en er duurzame tassen van te haken (die je dan vervolgens kunt gebruiken als boodschappentas zodat je nieuwe plastic tasjes niet meer nodig hebt). Je kunt die tasjes in een spiraal knippen zoals hierboven beschreven of in ringen, die je dan dan in elkaar knoopt zoals je elastiekjes tot een lange draad zou knopen. Hoewel ze niet de eerste is met dit idee heb ik hier het blogadres van een Amerikaanse mevrouw (is dus wel in het Engels allemaal) die wel de meeste tasontwerpen voor dit materiaal gratis op haar site heeft staan. Maar ik zet dit hier ook bij omdat al haar tassen even goed van stofstroken te maken zijn! Daarnaast haakt ze ook met groentenetjes. Serieus de moeite van het bekijken waard: http://www.myrecycledbags.com/

5 opmerkingen:

♥ KNITTING ART zei

Hello... Happy for seeing your lovely works!

Le-Chat zei

Hi Knitting Art,
Thanks for visiting and following my t-2-t blog. Loved your crocheted tops! Very inspiring. I added you to my favourites.

Christel zei

Leuk, was op zoek naar wat ideetjes voor een zpagetti workshop. Handig ook de link naar de amerikaanse dame. Ik link je weblog aan de mijne. Mocht je dat bezwaarlijk vinden laat je me dat dan weten? Groetjes Christel

Le-Chat zei

Hoi Christel,
Geen enkel probleem. Bedankt juist, hoe meer links hoe beter!

Anoniem zei

zeer interessant, bedankt