zondag 23 december 2012

Bol over? Brei een hoofdbandje!

Van mijn vriendin kreeg ik een keer een grote zaken garen die ze op een veiling voor een prikkie op de kop had getikt. Allemaal verschillende bol-over bollen. Leuk voor kleine haakwerkjes, alleen het was allemaal pluisacryl en dat vind ik niet zo heel leuk, alleen voor sjaals of zo. En ook geen van de kleuren was leuk te combineren. Dus die zak is in de kast blijven staan tot ik dit breipatroontje tegenkwam.

Eén bol van 50 gram is ruim voldoende om de hoofdband te maken. Hij is gebreid in een 4 om 2 boordsteek over 40 steken op pen 4 met garen dat een 3-3 1/2 adviseert. Dan wordt het werk lekker losjes en rekbaar en ik vond het reliëf van de banen ook mooier en voller uitkomen. Ik heb de band 48 cm lang gemaakt, dat rekt makkelijk uit tot zo’n 58 cm, maar hij zit nog stevig genoeg om een kleiner hoofd. Heb je zelf een erg grote maat kan je hem natuurlijk ietsje langer maken, 50-52 cm bijvoorbeeld. En anders pas je gewoon tijdens het breien. Door de sluitnaad kan je nog een draadje trekken om de plooien mooi te laten vallen en vast te zetten. Dan nog een bandje eromheen (12 steken) en je hoofdband/oorwarmer is klaar!

Wil je de complete patroonbeschrijving (in het Engels) bekijken klik dan hier.

Ik heb er inmiddels al een heleboel gemaakt en te koop gezet op Marktplaats.


Geen opmerkingen: